De Begeleider Passend Onderwijs, ook wel BPO-er genoemd, functioneert als contactpersoon tussen de school en het samenwerkingsverband. De BPO-ers richten zich hierbij primair op het versterken van de handelingsbekwaamheid van het schoolteam en het stroomlijnen van de ondersteuningsroute binnen de school en naar buiten toe, onder andere in verbinding met de AT-VO.
Hiertoe wordt de BPO-ers onderdeel van het zorgteam van de school, waardoor de BPO-er tijdig betrokken wordt bij ondersteuningsvragen op de school en een rol kan spelen in de signalering en beoordeling van de ondersteuningsbehoeften van leerlingen. Aangezien de BPO-er onderdeel is van de basis(plus)ondersteuning en vanuit die functie betrokken is bij o.a. het signaleren van ondersteuningsvragen, het bieden van handelingsadviezen en het adviseren over het (al of niet) aanvragen van arrangementen, wordt de BPO-er niet ingezet ten behoeve van de uitvoering van het arrangement. Wel heeft de BPO-er een rol bij de arrangementen, gericht op de afstemming met alle betrokkenen en de inhoudelijke invulling van het arrangement.
Naast de primaire taak heeft elke BPO-er zijn eigen plus-expertise (BPO+). Elke BPO-er kan gevraagd worden om zijn plus expertise in te zetten ten dienste van de basis(plus)zorg op een andere school dan waar hij/zij contactpersoon van is.